Түрксібке – 90 жыл: бай тарихымыз, даңқты дәстүріміз бар

Әлеумет
27.04.2020, 09:51
Қуаныш Қожаев

Абай облысы бойынша меншікті тілші

Бүгінгі Семей жүк тасымалдау бөлімшесі – кешегі Түрксіб теміржолының заңды мұрагері. Ғасыр құрылысына қатысқан даңқты түрксібшілердің әулеттері ел шығысында қазіргі күні де еңбек етуде. Сондықтан биылғы жылы аталып өтетін ұлы құрылыстың 90 жылдығы семейлік теміржолшылар үшін орны ерекше. Осы орайда бөлімшедегі «ТүрксібСемей» мұражайының директоры, тыл және еңбек ардагері теміржолшы Мақсұт Көшжанов ой-пікірімен бөлісті.

– Мақсұт Көшжанұлы, әуелгі кезекте Түрксіб теміржолының ықшам тарихына, соңғы жылдарда айтылып жүрген соны деректерге тоқтала кетсеңіз.

– Бүгінгі тарихшылар арасында «шын мәнінде қазақ теміржолы Түрксібтен басталады» деген пікір бар. Ол негізсіз емес. Себебі, төл тарихымызда тек Түрксіб теміржолы құрылысынан бастап қана ұлты қазақ мамандар қалыптасып шықты әрі ел өміріне де орасан зор ықпал етті. Тұрар Рысқұлов пен Мұхаметжан Тынышпаев сияқты көрнекті тұлғалардың айналасында теміржолшылардың зиялы қауымының алғашқы шоғыры қалыптасты.

Тоқтала кетсек, 1927 жылдың 15 шілдесі күні солтүстіктен - Семейден және осы жылдың 2-ші қарашасы күні оңтүстіктен - Луговой станциясынан бастап алғашқы рельстер төселе бастаған. Жұмыс күші ретінде 1929 жылы 40 мың, 1930 жылы 50 мың адам тартылған. Ресей мен Украинадан мамандар, инженерлер келді. Ал, қара жұмыстарға қыр қазақтары тартылғандықтан, ұлттық мамандар дайындау қоса жүргізілді. Түрксіб жайлы еңбектерге сүйенсек, осы жылдары 10 мыңнан астам қазақ теміржолда еңбек етіпті. Нәтижесінде құрылыс жоспардан бір жыл ерте аяқталды. Сөйтіп, 1930 жылдың 28-ші сәуірінде 9 сағат 04 минутта Айнабұлақ станциясында ТүркістанСібір теміржолының солтүстік пен оңтүстік телімдері түйісті.

Ал, Түрксіб қазаққа не берді десек, сауатсыздықпен күрес жүргізіліп, жаңа жұмыс орындарына тартылған, отырықшылыққа көшкен қазақтардың көбі осы жолдың арқасында ашаршылық жылдары аман қалды. Сондай-ақ, республика астанасының Қызылордадан Алматыға көшуіне ықпал етті. Шар, Жаңғызтөбе, Жарма, Аягөз, Ақтоғай, Үштөбе, Лепсі, Матай, Сарыөзек, Шу, Отар сынды қалалар мен жұмысшы кенттері бой көтерді, тағысын тағылар...

– Түрксіб құрылысының зерттелуі жайында не айтасыз? Тарихта әділ бағасы берілді ме?

– Бай тарихымыз, даңқты дәстүріміз бар. Оны зерттеу, бағалау әлі де жалғасып жатыр. Қазақ теміржолын, оның ішінде Түрксіб құрылысын зерттеу мен зерделеуде белгілі теміржолшы-ғалым Нығметжан Есенғариннің еңбегін айта кеткен жөн. Бір ғана мысал, Түрксіб теміржолының 80 жылдығына орай Нығметжан Қабатайұлының бастамасымен Түрксіб құрылысының қайраткері, қазақ ұлтынан шыққан белгі беру және байланыс жүйесінің алғашқы басшысы болған Құрметті теміржолшы Қапсидар Омарұлына Семей қаласынан көше аты беріліп, мемориалдық тақта орнатылды. Осынау шараның өзі теміржолдағы жастарға үлкен тәрбие көзі болды. Ондай ардагерлеріміз көп, сондықтан Түрксібті зерделеу, түрксібшілерді тану ісі әлі де жалғаса береді деп сенемін.

– Өзіңіз құрған «Түрксіб-Семей» мұражайының жәдігерлер қоры туралы да айта кетсеңіз...

– 1957 жылдан бері Түрксіб теміржолын салушылардың аңызға бергісіз әңгімелерін өз ауыздарынан естідім. Көпшілігінің шәкірті болдым. Шар, Делбегетей, Жарма станцияларының басшысы болған Түрксіб құрылысшылары – Шаймерден Чуженов, Бөкежан Аспаев, Жарылғасын Мұхаметжанов, Жұмағазы Садықов, жолшы Көбдәлі Жақиянов, Шаймардан Құлжанов сынды көне көздердің еңбек тәсілдерін, жұмыс тәртіптерін көріп, Түрксіб шежіресіне қанықтым. Ал, 2015 жылы Түрксіб теміржолының 85 жылдығы мен Алтай теміржолының 100 жылдығына орай бөлімше басшыларының қолдауымен музей ашуға қол жеткіздік. Бүгінде мұражайда 1145 жәдігер бар. Шежіреге толы фотосуреттер мен деректі кинофильмдер қоры да сақтаулы. Кейбір эксклюзив бұйымдар желі бойындағы станцияларды аралау кезінде кездейсоқ табылды. Құрылыс жұмыстары кезінде табылған дүниелерді теміржолшылардың өздері әкеліп те өткізген кездері болды. Ал, Түрксібтің құрыш білекті құрылысшылары туралы олардың ұрпақтарынан, ақсақалдардан там-тұмдап жинап, жазып алдым. Бүгінде музейге бас сұққан студенттер болсын, теміржолшылар болсын, сол жәдігерлер мен құжаттар арқылы бір нәрсені танып біліп жатса – Түрксібтің даңқты тарихын паш етудегі титтей еңбегіміздің еленгені деп білемін. Кешегі түрксібшілердің даңқты дәстүрлерін танып білу аз, оларды жалғастырып, бай тәжірибесін дамыту қажет.

– Әңгімеңізге рахмет! Түрксібтің торқалы тойы құтты болсын!

Жаңалықтар
30.09.2025
Пойыздан кешіккен бойжеткен машинист кабинасына тас лақтырды
Жаңалықтар
30.09.2025
Алматыда «New SilkWay» бизнес-форумы өтіп жатыр
Жаңалықтар
30.09.2025
Президент: Қазақстан арқылы әлемнің ең ірі сауда нарығына 5 теміржол дәлізі өтеді
Жаңалықтар
30.09.2025
Мемлекет басшысы «Достық – Мойынты» теміржолының екінші желісін іске қосты
Трансформация
30.09.2025
Локомотив құрастырудың жаңа деңгейі
Жаңалықтар
30.09.2025
«НR-өндіріс серпіні»: Маңызды жобалар алаңы
Қауіпсіздік
30.09.2025
Қараусыз мал мен құлаққаптағы адам – пойыз қозғалысына қауіп
Аймақтар
30.09.2025
Құрылғылар сенімділігі күмән туғызбайды
Аймақтар
30.09.2025
Маңғыстау локомотившілері қысқы сынаққа сақадай сай
Аймақтар
30.09.2025
Жіңішке станциясында жүк жөнелту артты
Жаңалықтар / Мұрағат
30.09.2025
Қазақстан теміржолшысы газеті, №80 30 қыркүйек 2025 жыл
ҚТЖ келбеті
29.09.2025
ҚТЖ қызметкерлері байқауда топ жарды
Жаңалықтар
29.09.2025
Достық жол дистанциясында жаңғырту жұмыстары жүргізілді
Әлеумет
29.09.2025
Дүниежүзілік жүрек күні: ҚТЖ-да профилактикалық акция өтті
Жүк тасымалы / Апта саны
29.09.2025
Қыркүйекте теміржол көлігімен 1 млн тоннадан астам астық тасымалданды
Әлеумет
29.09.2025
Медициналық пойыз Абай елін аралап жүр
Жаңалықтар
29.09.2025
Қазақстан мен Қытай 2026 жылға арналған тасымалдау перспективаларын талқылады
Жүк тасымалы
29.09.2025
Қаржы министрлігі 2027 жылға қарай ТХКБ бойынша жүк тасымалы 7,2 млн тоннаға жетеді деп болжауда
Жаңалықтар
29.09.2025
ҚТЖ Достық станциясын дамытуға инвестиция салуда
Спорт
29.09.2025
KTZH Marathon 2025: Қозғалыс қуаты – Бірлік күші!