Орынбор-Ташкент теміржолының құрылысы қалай басталды?

Әлеумет
21.09.2019, 21:32
Жансая Сыдықбай

Шымкент қаласы бойынша меншікті тілшісі

Жиырмасыншы ғасырдың басында қазақ сахарасын кесіп өткен Орынбор-Ташкент теміржолының құрылысы басталды. Тарихи деректерге сүйенсек, Ресей патшалығы үшін Орта Азияға баратын теміржол салу аса маңызды болған. Екі-үш онжылдықта қайта-қайта қаралып, бірнеше жобасы сызылып, ақыры 1900 жылы құрылысты бастау қолға алынады.

1901 жылы 26 сәуірде Ресей патша үкіметінің Мемлекеттік Думасында алдын ала бекітілген екі бағыт бойынша, яғни шығыста Орск-Торғай және батыста Илецк-Ақтөбе-Шалқар-Қазалы арқылы шойын жолдар із сала бастады. Құрылысты жүргізу барысында Шығыс бағыты тиімдірек болды, мұнда су мәселесі оңайырақ, әрі теміржол Орал зауыттарына жақын болды. Ал өңдеу жағына келгенде Батыс жақ бағыты қолайлы болды. Сондықтан Илецк, Ақтөбе, Шалқар қалаларынан өтетін болғандықтан және жер жұмыстарының да аздау болғандығынан барлық жұмысты осы бағытта жүргізуге ұйғарым жасалды.

Бұл өңірде әлі жұмысшы табаны буыны бекіп, теміржолшы мамандығын игеру қалыптаса қоймаған кездің өзінде 50 мыңға жуық жергілікті халық құрылысқа тартылып, 1785 км созылған ауқымды теміржол құрылысын салуға белсене қатысты. 1904 жылы 1 қаңтар күні ОрынборҚазалы телімі пайдалануға берілсе, 1905 жылы 5 қаңтар күні солтүстік және оңтүстік бөліктерін қосу құрылысы Ташкент – Қазалы телімі бойынша түгел бітті. Осы Орынбор-Ташкент темір жол магистралі арқылы жолаушылар мен жүк пойыздарының қозғалысы басталған күні, Түркістан станциясына Е 551 сериялы паровозымен бірінші поезд келді...


Міне, бүгінде Түркістан локомотив пайдалану депосының мұражайында осы тарихи оқиғаны бейнелеген суреттер көздің қарашығындай сақтаулы тұр.

Шындығында, магистраль құрылысы қандай қиындықтармен салынғанын тарихшылар аз жазбайды. Халық аз қоныстанған жерлермен өтіп, құрылыс материалдары, жұмысшы мамандар сырттан әкелінді, жабдықтау мәселесі де қиын болғаны айтылады. Соған қарамастан магистраль құрылысшылары күні бүгінге дейін халыққа қызмет етіп келе жатқан магистраль құрылысын өз мерзімінде бітіріп, пайдалануға берген. Түркістан темір жол торабы да осы ұлы құрылыстың бір жобасы. Станцияда негізгі нысандарымен қатар паровоз депосының да іргетасы сол кезде қаланғаны белгілі. Бүгінгі Түркістан локомотив депосы өз бастауын сол паровоз депосынан алады.

Австриялықтардың жобасы бойынша веерлік типпен 1903 жылы негізі қаланып, жалпы көлемі 2223 шаршы метр, 4 бөлімнен 16 қарау жырасы (канава), айналма шеңберлі етіп салынған депоны 1904 жылы толық пайдалануға берілген паровоз депоны іске қосу барысында механикалық, темір соғу, ағаш шеберханасы, тежегішті жөндеу, мыс құю, т.б. да қосалқы цехтар салынып, паровоздарды жуып, тазарту, жөндеу жұмыстары алғашқы күндерден-ақ жүргізіле бастаған. Депо тарихының ғасырлық күнделігінің алғашқы парақтары осылай жазыла бастапты.

Бір ғасырда талай тар жол, тайғақ кешуді бас-тан кешкен депо тарихы мұражайда қаттаулы тұр. Кешегі Ұлы Отан соғысы жылдарына арналған бұрыш ғажайып ерлік оқиғаларына толы. Жүздеген білікті машинистер мен олардың көмекшілері, кочегар мен жөндеушілер қан майданға аттанды. Олардың қатарында ерліктің хас үлгісін көрсеткен М.Атабаев, Ә.Үсенов, Р.Мырзакаримов, К.Алтыбаев, П.Веклич, Р.Вахапов, Ж.Ибрагимов, Д.Саңғылбаев, Б.Савельев, Н.Шибаев, А.Абдрахманов, т.б. жайлы деректер музейде қаттаулы тұр. Теміржол училищесі оқушылары, жасөспірімдер мен әйелдер, машинист, көмекші, кочегар, жөндеуші мамандығын меңгеріп, майданға кеткен ер адамдарды алмастырды.

Олар адам төзгісіз ауырлыққа, аштыққа қарамастан ерен еңбегіменен күні-түні майданға жіберілетін азық-түлік, оқ-дәрі, т.б. керек-жарақ жүктерді уақытылы жөнелтумен қатар цехта түрлі калибрлі оқтар құйды. 1942 жылы күзде майданға аттанып, атқыштар дивизиясының құрамында алғы шепте болған шайқастардың бірінде жау танкісінің астына кіріп, оны өртеп жіберген түркістандық машинист Әбділдә Үсеновке Кеңес Одағының Батыры атағы берілді.

Ұлы Отан соғысы басталысымен-ақ елдің теміржол тораптарында тек майдан эшелондарын жүргізу үшін майдан паровоз колонналары құрыла бастағаны аян. Соғыс жылдарында бұл колоннаның паровоздары тек майдан пойыздарын жүргізген машинистер қатарында түркістандық Қ.Алдабергенов, Қ.Абдрахманов, И.Афанасьев, А.Балтабаев, Қ.Мамбетов, А.Маметов, Н.Ростов, Т.Тайтанов, Ш.Тұрсынбаев, М.Шаметов, А.Диметов, С.Пошанов, А.Сагдуллаев, т.б. болды. Ерен еңбектерімен Ұлы Жеңіс күнін жақындатқан бұл ерлер есімі депо тарихында мәңгі алтын әріптермен жазылып қалған.

ҚТЖ келбеті
26.07.2025
ҚТЖ машинисі ТМД елдері арасында кәсіпқойлар чемпионатында жүлделі орынға ие болды
Жаңалықтар
25.07.2025
Теміржолшылар өткелдерде рейд жүргізуде
Жүк тасымалы
25.07.2025
Тариф өсімі: кімге тиімді, кімге тиімсіз?
Инфрақұрылым
25.07.2025
Шымкенттегі теміржол өткелінде төрт жолақты көпір құрылысы қарқын алды
Аймақтар
25.07.2025
Жұмыла көтерген жүк жеңіл
Аймақтар
25.07.2025
Ұлы Абайдың ізімен...
Спорт
25.07.2025
ЦЖС командасы шағын футбол турнирінің жеңімпазы атанды
Жаңалықтар / Мұрағат
25.07.2025
Қазақстан теміржолшысы газеті, №56 25 шілде 2025 жыл
ҚТЖ келбеті
24.07.2025
Астанада локомотив бригадалары арасында байқау өтті
Аймақтар
24.07.2025
Семей жол дистанциясында еңбек жағдайы жақсаруда
Қауіпсіздік
24.07.2025
Балалар қауіпсіздігі бәрінен маңызды
Жолаушылар тасымалы
24.07.2025
«Астана-Павлодар» қала маңы электр пойызының қозғалыс кестесі жаңартылды
Қауіпсіздік
24.07.2025
Машинист дер кезінде әрекет етіп, жолдағы әйелді аман алып қалды
Әлеумет
23.07.2025
Жаз қызығы жалғасуда
Әлеумет
23.07.2025
Медициналық пойыз Қостанай ауылдарына қызмет көрсетіп жатыр
Әлемде
23.07.2025
Орталық Азия Ауғанстанды үнді мұхитына шығатын дәліз ретінде көреді
Жүк тасымалы
23.07.2025
Орта дәліз: Қытай, Қазақстан және Әзербайжан ынтымақтастығы күшейе түсті
Әлемде
23.07.2025
Ұлыбританияда Stadler 99 сериялы жаңа локомотиві таныстырылды
Жаңалықтар
23.07.2025
ҚТЖ бөгде адамдардың темір жолға шығуының алдын алуда
Жүк тасымалы
22.07.2025
Шаньси провинциясынан алғашқы контейнерлік пойыз Орта дәлізбен Әзірбайжанға жөнелтілді